בס״ד

Kavanot: Catered Affair

Thoughts on Tanach and the Davening

🚧🏗️ Page Still Under Construction

חכמות בנתה ביתה; חצבה עמודיה שבעה׃

משלי ט:א

חכמות בנתה ביתה: שב לענין שאמר למעלה שבנין העולם נבנה ע״י החכמה כמו שכתוב ה׳ קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, ומדמה בנין העולם לבית…ומצייר שתכף ביום הראשון למעשה בראשית בנתה את ביתה, שבו נבנה בנין הבית הכללי ויצא מן האין אל היש…ואח״ז חצבה עמודיה, שהוא מה שיצאו פרטי העולם כל אחד ביומו שהם עמודי הבית, שהבית שנבנה בדבור הראשון עמד באויר תולה ברפיון על ההיולי, והיה בכח ולא בפועל, ועמודי הבית היו שבעה, שהם שבעת ימי בראשית, שכל אחד הוציא תולדות בזמנו ואז נשתכלל בית העולם על עמודים חזקים, כי גם בשבת נברא העמוד העקרי שהבית הגדול נשען עליו שהיא ההנהגה הפלאיית שבו ינהיג ה׳ לעת הצורך וישדד חקי הטבע…וגם זה מעמודי החכמה אשר שם עליהם תבל.

מלבי״ם, משלי ט:א

חצבה עמודיה שבעה: שבעת ימי בראשית. ד״א ז׳ ספרים שיש בתורה ויהי בנסוע הארון ספר לעצמו במסכת שבת.

רש״י, משלי ט:א

׆ לה ויהי בנסע הארן ויאמר משה: קומה ה׳ ויפצו איביך וינסו משנאיך מפניך׃ לו ובנחה יאמר: שובה ה׳ רבבות אלפי ישראל׃ ׆

במדבר פרק י

ויהי בנסוע הארון ויאמר משה: פרשה זו עשה לה הקב״ה סימניות מלמעלה ולמטה לומר שאין זה מקומה. ר׳ אומר לא מן השם הוא זה אלא מפני שספר חשוב הוא בפני עצמו

שבת קטו,ב-קטז,א

One could suggest that these two psukim serve as more than just a buffer. Albeit their brevity, they do describe the ideal fashion in which Bnei Yisrael should have traveled on their journey to inherit the Land. [For example, compare with Shmot 23:20-27, which describes God’s original plan for how Bnei Yisrael would conquer the land.]

To emphasize what “could have been” in contrast to what actually took place, the Torah intentionally delimits these two psukim with upside down nun’s.

If so, then the “three books” of Sefer Bamidbar would be:

BOOK ONE: Bnei Yisrael’s preparation for their journey (1-10) This ‘book’ is followed by two “versions” of that journey:

BOOK TWO: the ideal (two psukim)—what “could have been”

BOOK THREE: the actual journey that “failed” (i.e. chapters 11-36)

To accent the tragedy of book three, the Torah first presents a “glimpse” of what “could have been” in book two—the glorious manner in which Bnei Yisrael could have travelled, had they not sinned.

looking at Torah as 7 books symbolizes the idea that Torah is the blueprint of creation, not just of what is, but of what might have been and what might yet be.

Rabbi Menachem Leibtag, Parshat Bha’alotcha

חצבה עמודיה: אלו שבע עמודין שהעולם עומד עלהם האמורים בריש פרשת ועתה ישראל גו׳.

פירוש הגר״א על משלי ט:א

יב ועתה ישראל מה ה׳ אלקיך שאל מעמך; כי אם ליראה את ה׳ אלקיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה׳ אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך׃ יג לשמר את מצות ה׳ ואת חקתיו אשר אנכי מצוך היום לטוב לך׃…טז ומלתם את ערלת לבבכם; וערפכם לא תקשו עוד׃

דברים פרק י

ב טבחה טבחה מסכה יינה; אף ערכה שלחנה׃
ג שלחה נערתיה תקרא על גפי מרמי קרת׃
ד מי פתי יסר הנה; חסר לב אמרה לו׃
ה לכו לחמו בלחמי; ושתו ביין מסכתי׃
ו עזבו פתאים וחיו; ואשרו בדרך בינה׃
ז יסר לץ לקח לו קלון; ומוכיח לרשע מומו׃
ח אל תוכח לץ פן ישנאך; הוכח לחכם ויאהבך׃
ט תן לחכם ויחכם עוד; הודע לצדיק ויוסף לקח׃
י תחלת חכמה יראת ה׳; ודעת קדשים בינה׃
יא כי בי ירבו ימיך; ויוסיפו לך שנות חיים׃
יב אם חכמת חכמת לך; ולצת לבדך תשא׃
יג אשת כסילות המיה; פתיות ובל ידעה מה׃
יד וישבה לפתח ביתה על כסא מרמי קרת׃
טו לקרא לעברי דרך; המישרים ארחותם׃
טז מי פתי יסר הנה; וחסר לב ואמרה לו׃
יז מים גנובים ימתקו; ולחם סתרים ינעם׃
יח ולא ידע כי רפאים שם; בעמקי שאול קראיה׃

משלי פרק ט

🚧🏗️ Page Still Under Construction