This week’s parsha is about משפטים, the laws of civil society:
This pasuk is the source of the name of the most famous ספר of halacha:
Rashi tells us that ה׳ tells Moshe to teach בני ישראל the
טעמי הדבר ופרושו—what we call “טעמי המצוות”. But it is striking that the Torah itself gives no justification for the laws of פרשת משפטים: they are apodictic.
We see that most clearly in the
contrast between the “משפטים בין אדם לחבירו” of the second לוח with the בין אדם למקום of the first לוח:
אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים
כי אנכי ה׳ אלקיך א־ל קנא פקד עון אבת על בנים
כי לא ינקה ה׳ את אשר ישא את שמו לשוא
כי ששת ימים עשה ה׳ את השמים ואת הארץ
למען יארכון ימיך על האדמה אשר ה׳ אלקיך נתן לך
In the first לוח there are
a variety of טעמי המצוות: historical, philosophical or consequential. But the second לוח is just statements: לא תרצח etc. No כי or אשר or למען; no justifications.
The usual explanation is that the reason for משפטים is obvious; that’s what we mean by משפטים:
And the Torah did give an overarching justification for those civil laws, way back in פרשת נח:
But here, the Torah goes out of its way to make the משפטים into גזרות המלך, religious decrees, without any justification. The Malbim asks, why?
Rashi similarly says,
משפטים are part of תורה מסיני.
The danger is that interpersonal ethics without a fixed standard degenerates into the in-group vs out-group ethics that we see today.
If we take the טעם המצוות for משפטים as כי בצלם אלקים עשה את האדם, we have some basis for moral ethics. But that’s not how human beings work. We look at משפטים as נמוסים לקיום הישוב המדיני. And that can end up with immoral נמוסים. So the תורה שבכתב presents משפטים apodictically.
But still, ה׳ tells Moshe that he needs to explain those משפטים as כשלחן הערוך ומוכן לאכל לפני האדם, with טעמי הדבר ופרושו. If treating civil law as justified is so dangerous, why should Moshe go into those justifications? The Sfas Emes says that ה׳ is telling Moshe to have faith in בני ישראל.
Don’t worry, בני ישראל can handle this.
Why? After the list of משפטים, there is a flashback to an encounter from before מעמד הר סיני:
This is the famous statement of נעשה ונשמע, ”We will do and we will hearken“, putting the doing before the understanding.
Everyone asks why put this paragraph, of נעשה ונשמע, in a flashback after the משפטים. One answer is that the willing acceptance of the Torah is only relevant here. מעמד הר סיני was so overwhelming that the people really didn’t have free will in accepting it.
ה׳ reassures Moshe that בני ישראל will continue to have the right attitude, even as they study the philosophy and logic of טעמי המצוות. They said נעשה ונשמע, and they will keep the attitude of נעשה ונשמע. The Malbim says, about the answer to to son who asks (דברים ו:כ) כי ישאלך בנך מחר לאמר; מה העדת והחקים והמשפטים אשר צוה ה׳ אלקינו אתכם׃:
There is a dialectic here. Thinking about טעמי המצוות is important and is what gives meaning to the mechanical actions that we do. At the same time, it is an article of faith that our קיום המצוות cannot be dependent on any particular טעם but רק מצד אשר צונו.