זכור ושמור, שניהם נאמרו בדיבור אחד. (שמות לא:יד) ”מחלליה מות יומת“ (במדבר כח:ט) ”וביום השבת שני כבשים“, שניהם בדיבור אחד נאמרו. (ויקרא יח:טז) ”ערות אשת אחיך“ (דברים כה:ה) ”ויבמה יבא עליה“, שניהם נאמרו בדיבור אחד. (דברים כב:יא) ”לא תלבש שעטנז“ (דברים כב:יב) ”וגדילים תעשה לך“, שניהם נאמרו בדיבור אחד. מה שאי איפשר לאדם לומר כן...
The existence of these irreconcilable aspects of truth emphasizes that ה׳'s will is beyond our understanding, and that the closer we get to the קודש הקודשים the less we can comprehend the experience.
----
But that lack of comprehension is not an intellectual lack; it is an existential one.
>Another way to think about the Torah’s linking of Yom Kippur to the death of Aaron’s sons is that it’s telling us that Aaron must die, must be a non-person, to enter the sanctuary where his sons had previously gone. The holy of holies is not for the living. The special power of the high priest is that he can flicker in and out of life; the day after Yom Kippur is a resurrection of the dead.
--Zohar Atkins, [_Divine Timing_](https://etzhasadeh.substack.com/p/divine-timing?s=r)
Now that sounds far too extreme: Aaron must die? But that's exactly what happened in the עבודה of יום כיפור. It was a miracle when the כהן גדול did *not* die:
{:he}
>במוצאי יום טוב, כשיוצאים מבית הכנסת, מברכים איש את רעהו, כמו שאמרו...”ויום טוב היה עושה כהן גדול בצאתו מבית קדשי הקדשים בלי פגע“. לכן מרבים בסעודה במוצאי יום כיפור (טעמי המנהגים צ,א).
--אנציקלופדיה יהודית דעת, [_יום הכיפורים_](https://daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=704)
{:he}
>(משלי י:כז) וּשְׁנוֹת רְשָׁעִים תִּקְצֹרְנָה, זה מקדש שני, שעמד ארבע מאות ועשרים שנה ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים. צא מהם ארבעים שנה ששמש שמעון הצדיק, ושמונים ששמש יוחנן כהן גדול, עשר ששמש ישמעאל בן פאבי...מכאן ואילך צא וחשוב: כל אחד ואחד לא הוציא שנתו.
--יומא ט,א
And lest we think that Atkins is exaggerating, Rashi seems to agree with him. We saw the celebration of the inauguration of the משכן last month:
{:he}
>הדיאלקטיקה היהודית, בניגוד להיגיאלית, לעולם אינה ניתנת ליישוב ולאיחוי, והוא מתקיימת ועומדת. היהדות מודה בדיאלקטיקה, הכוללת רק תיזה ואנטיתיזה, והחסרה את השלב ההיגליאני השלישי, שלב ההשלמה ההדדית. הקנפליקט סופי הוא, כמעט מוחלט. רק הקב״ה הוא יודע כיצד ליישב ולהשלים. אנו איננו יודעים...עבור היהדות האדם מאז ומעולם...ממשות חיה טראגית.
But Atkins doesn't see it as tragic, but as the delicate compromise that creates room for us to exist.
>A compromise is needed between the iron-law of algorithmic thinking and the caprice and arbitrariness of singular expression. Yom Kippur represents this compromise.
--Zohar Atkins, [_Divine Timing_](https://etzhasadeh.substack.com/p/divine-timing?s=r)