אברהם אבינו מכיר את הבורא מצד מידת החסד שבו. לעומת זאת יצחק אבינו נאמן למסורת אביו, ומכיר במציאות ה׳. אך ציור האלוקות אצל יצחק אבינו הוא הפוך מאשר אצל אברהם אבינו...מידת החסד לעומת מידת הדין. עצם רעיון האלוקות היה חידוש גדול עבור אברהם אבינו. ללא ספק היה קשה לאברהם, איש החסד, להבין כיצד בנו שכולו מידת הדין ממשיך את דרכו.
>Yitzchak's name--a name chosen by G-d--is an expression of a surprising theme which seems to recur throughout his life: /Yitzchak/ means..."he who will laugh"! This is a remarkable choice, considering that a name is nothing less than a description of essence. It is hard to imagine a less appropriate name than "Laughter" for the /Av/...associated with the confinement and rigor of /Din/. Yet the circumstances surrounding his birth [and his entire life] are all described using the same root [צחק]: to laugh...
>
Laughter is our response to the incongruous, to unexpected transpositions ranging from trivial slapstick to subtle paradox. /Din/ seeks always to assert what is correct and just...through exquisite sensitivity to the inappropriate. The power of /Din/ lies in keen perception of tragicomedy and farce--in a discriminating awareness of humor.
--Rabbi Matis Weinberg, [_Patterns in Time: Rosh Hashana_](https://www.amazon.com/Patterns-Time-HaShana-Matis-Weinberg/dp/1892984059), pp. 74-76
He does not need a wife of דין; he needs a wife of חסד. And that is exactly what עבד אברהם looks for.
{:he}
>