אמר ר׳ עקיבא מה תלמוד לומר ומעלה מעל בה׳, לפי שכל המלוה והלוה והנושא והנותן אינו עושה אלא בעדים ובשטר, לפיכך בזמן שהוא מכחש מכחש בעדים ובשטר, אבל המפקיד אצל חבירו אינו רוצה שתדע בו נשמה אלא שלישי שביניהם, לפיכך כשהוא מכחש, מכחש בשלישי שביניהם.
And it is in fact a *greater* betrayal than taking from קודש, stealing from the בית המקדש, which is the classic crime of "מעילה":
{:he}
> אם יאמר האדם להכניע את טבעו להגיע למדה יתירה עד שלא יהיה בנפשו שום
מחשבה ושאיפה להיטיב לעצמו, וכל שאיפותיו יהיו רק להיטיב לאחרים, ובאופן
כזה תהיה שאיפתו להגיע לקדושת הבורא...הורו לנו חז״ל במדרש זה שלא כן
הוא שאין לנו להשתדל להדמות לקדושת הבורא יתברך בצד זה...
בדרך
חיובי ראוי לאדם להקדים את טובת עצמו. ועוד יש מקום
שביסוד בריאת אדם נטע הבורא יתברך בו תשוקת אהבת עצמו במדה גדולה מאד...
והנה
אם בהשקפה ראשונה רגשי אהבת עצמו ורגשי אהבת זולתו הם כצרות זו לזו, אבל עלינו
להשתדל להעמיק בזה למצוא הסגולה המאחדת אותם אחרי כי שניהם דורש ה׳ מאתנו...
האיש הגס והשפל, כל ”אני“ שלו מצומצם רק בחמרו
וגופו. למעלה ממנו, מי שמרגיש ש”אני“ שלו הוא מורכב מגוף ונפש...ועוד יש בזה מעלות
של איש השלם, ראוי להשריש בנפשו להרגיש שכל העולמות כולם הוא ה”אני“ שלו, והוא
בעצמו רק כאבר קטן בתוך הבריאה כולה. ואז גם רגש אהבת עצמו עוזר לו לאהוב את כל
עם ישראל ואת כל הבריאה כולה...
וכן ראוי להתבונן על כל מתנות שמים...התחלקותם להיחידים הוא רק בתור גזברות, על מנת שיחלקם לנצרכים,
לכל אחד כחלק הראוי לו, וליטול לעצמו כפי חלקו הראוי לו.
The Five Stages of Acquisition, according to the Ferengi, were infatuation, justification, appropriation, obsession, and resale.
The message is that ה׳ created us to want stuff. That isn’t morally wrong, but our responsibility is to realize that the stuff are tools, not the goal. ה׳ gives us those tools, and gives us the free will to decide how to use them to fulfill His will. There are certainly guidelines and some absolute rules (like ריבית), and we can certainly judge some civil rules to be unjust and work to change them, but underlying this all is an acknowledgement that I am a member of a society, and I need to work within the rules created by that society; my fellow human being is עמיתי. And the מעלה מעל בה׳ is not in the act of stealing per se but in the act telling G-d, "You messed up. You trusted us".
----
That connects to what we talked about [last week](prev). The word מלאכה is polysemous;
according to the Even Shoshan concordance, מלאכה appears 166 times in תנ״ך. Usually it means "work, activity". In 8 cases, it means "property". But those meanings are connected.
>...מלאכה is simply the feminine of מלאך. What the מלאך is personally, מלאכה is factually. Just as a מלאך, a messenger, is the bearer and executor of the thought and intention of another, so מאלכה is a thing which has become the bearer and executor of the thought and intention of a mind...In a wider sense all the things which serve the purpose of an intelligent being are its מלאכה. So we find of Jacob's property (בראשית לג:יד) לרגל המלאכה אשר לפני. It is clear that only an intelligent being--G-d--and deep beneath Him, Man, can make a מאלכה.
--Hirsch Chumash, Genesis II:2
The oath taken in our paragraph, for financial crimes, is all about מלאכה:
{:he}
>שבעת ה׳ תהיה בין שניהם אם לא שלח ידו במלאכת רעהו; ולקח בעליו ולא ישלם׃
--שמות כב:י
Private property is meant to create responsibility. Just as ה׳ did not set up the rules of [גמילות חסדים](/PrST+Ky+TSa+TSPb/) because we need to look at each other as subjects, not objects, so too did He not impose the rules of contracts because we need to work together to create a society in which private property--however determined--is respected. Society is a subject, not an object. גזלה is כחש בעמיתו, denying that the other is a member of the עם, and so denies ה׳'s model for the world and is מעלה מעל בה׳.